Autor
Velibor Čolić
Velibor Čolić rođen je 1964. u Modriči, Bosna i Hercegovina. Od 1992. živi i radi u Francuskoj. Kao novinar, rock i jazz kritičar i književnik od 2008. piše izvorno na francuskome, jeziku svojega egzila, i objavljuje kod pariškog Gallimarda. Knjige su mu prevođene na engleski, njemački, španjolski, albanski, mađarski, talijanski, bugarski, turski, češki, slovenski, bosanski, srpski i hrvatski jezik. Godine 2014. primio je Prix du Rayonnement de la langue et de la litterature francaises Francuske akademije. Živi u Bruxellesu.
Knjige:
Guerre et Pluie, roman, Gallimard, 2024.
Le Livre des Départs, roman, Gallimard, 2020.
Manuel d’Exil (comment réussir son exil en trente-six leçons),
roman, Gallimard, 2016.
Ederlezi (comédie pessimiste), roman, Gallimard, 2014.
Sarajevo Omnibus, roman, Gallimard, 2012.
Jésus et Tito, roman, Gaia Editions, 2010.
Archanges (roman a capella), roman, Gaia Editions, 2008.
Perdido, roman, Le Serpent a Plumes, 2005.
Mother Funker, roman, Le Serpent a Plumes, 2001.
La vie fantasmagoriquement brève et étrange d’Amadeo Modigliani,
roman, Le Serpent a Plumes, 1995.
Chronique des oubliés, kratke priče, Le Serpent a Plumes, 1994.
Les Bosniaques, kratke priče, Galilee, 1993.
★★★★★
AUTOPORTRETI S DAMAMA
Prvi je ovo nakon dugog vremena roman Velibora Čolića koji ne moramo prevoditi na hrvatski, koji Gallimardov kućni autor ispisuje na materinskom jeziku. A nekako, bez obzira na njegovu decenijsku i već organsku ukotvljenost u francuskome, o materiji koju za ovu priliku odabire autentično se i može pisati samo na jeziku kojim se govorilo u primarnoj obitelji, na kojem se u djetinjstvu učilo imenovati i voljeti svijet.
U Autoportretima s damama Čolić bilježi odrastanje senzibilnog i perceptivnog dječaka u Bosni 1970-ih, romansira kasnije bjelosvjetske avanture darovitog književnika, ali i streetwise rockera u egzilu. Knjiga je ovo blistavog stila i pamtljivih slika, prepunjena finim humorom i mangupskom drskošću, hedonizmom, ali i cjeloživotnim stradanjem. Proza je to pjesnika koji raspolaže mnogim i raznovrsnim srećama, ali i nezacjeljivim ranama stečenim u ratu i poraću, i u domovini i u bijelom, a sve crnjem svijetu.
Čeone figure, ustvari zvijezde ove pustolovne i raskošne autofikcije bez sumnje su žene, od uvodnih kadrova kad se djetinji protagonist-pripovjedač ljubopitljivo ogleda oko sebe, u mekoći roditeljskog doma i najbližeg susjedstva, davno prije katastrofe koja će na tim prostorima uslijediti. Od mame, prvih simpatija pa sve do ludih ljubavi većih od života, a koje će najčešće pucati iz istog razloga zbog kojeg su se fatalno začinjale, naime, zbog drugosti i drugačijosti.